Guttegut...: Guttegom alternatief !? (Graveren)

  • Oosten Hessel
  • [oosten]
  • Oosten Hessel's Profielfoto Onderwerp Auteur
Meer
24 feb 2023 15:06 #1 door Oosten Hessel
Beantwoord door Oosten Hessel in topic Guttegut...: Guttegom alternatief !? (Graveren)
Hallo René,

Geen idee of dat kan, maar is nu zeker het proberen waard !

En mocht het niet lukken met een cartridge/deskjet-printer, dan kom  je hier maar even je zwierige krullen printen.

Hessel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wetzels Rene
  • [rene]
  • Wetzels Rene's Profielfoto
Meer
24 feb 2023 14:49 #2 door Wetzels Rene
Beantwoord door Wetzels Rene in topic Guttegut...: Guttegom alternatief !? (Graveren)
Biedt mogelijkheden, Hessel, met dank. Zou het ook met een cartridgeprinter werken? Ga ik proberen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Oosten Hessel
  • [oosten]
  • Oosten Hessel's Profielfoto Onderwerp Auteur
Meer
24 feb 2023 13:54 - 24 feb 2023 14:33 #3 door Oosten Hessel
Guttegut...: Guttegom alternatief !? (Graveren) werd gestart door Oosten Hessel


Ondergetekende heeft heel goede herinneringen aan de club-graveercursus, gegeven door Lei Lennaerts.

Minder goede herinneringen heb ik aan de manier van transfereren van de (spiegelbeeldige) afbeelding naar het koper/messing. We deden dat met Guttegom, opgelost in alcohol. Gaat op zich prima, maar de afdruk is erg kwetsbaar. Als je er per ongeluk overheen veegt met je handpalm, kan het al vervagen/uitlopen. Dit gebeurt erg gemakkelijk tijdens het graveren.
Zoveel mogelijk de kwetsbare gebieden afdekken is de enige oplossing.


//
Nu was ik bezig om de groffe contouren van grondraderen voor een nieuwe klok uit te frezen.
Om het mooie messing te beschermen beplakte ik het met al eerder eens geprinte  A4-tjes (waarop dus tekst aanwezig was). Was dus bewaard kladpapier van de stapel.
De A4-tjes waren geprint met een zwart/wit laserprinter. De lijmspray kon niet goedkoper: van de Action. Na het frezen deed ik de schijven in een pannetje water, om het papier weer los te weken.

//
Tot mijn verbazing bleek de tekst die op het papier stond (aan de plakkant) heel goed te zijn getransfereerd naar het messing en … zat/zit MUURVAST.
Bedenk dat bij dit werkje geen enkele moeite was gedaan om het gesprayde messing oppervlak heel precies dekkend te krijgen met de lijm  !
Het doel was hier alleen maar het voorkomen van krassen.


 Ik noem het maar voor eventuele belangstellenden.

Hessel
Laatst bewerkt 24 feb 2023 14:33 doorOosten Hessel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

's-Hertogenbosch